خواب ایمن در کودکان

اوایل زندگی فرزند شماست و باید مراقب تمام موارد موثر در رشد او باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. یکی از این موارد خواب کودک است. خواب راحت کودک ریزه‌کاری‌هایی دارد که با رعایت آنان می‌توانید سلامت کودک خود را تامین کنید.

در ادامه درباره خواب ایمن کودکان ۰ تا ۱۲ ماهه  به بحث خواهیم پرداخت که از بروزترین و کاملترین منابع برا شما کاربران مام باب تهیه شده است.

 

 

نکات مهم و طلایی در مورد خوابیدن کودک

 

 

همیشه کودک را به پشت بخوابانید

 

 

 

قرار دادن نوزاد به پشت برای خوابیدن به تنفس راحت او کمک می کند و از عملکرد رفلکس های محافظتی او اطمینان می دهد. خوابیدن به پشت خطر خفگی، گرمازدگی و خفگی را کاهش می دهد.

 

 

صورت و سر نوزاد بدون پوشش باشد

 
 

نوزادان دمای خود را از طریق صورت و سر خود کنترل می کنند، بنابراین باز نگه داشتن صورت و سر نوزاد در طول خواب به کاهش خطر گرمازدگی کمک می کند. همچنین باعث تنفس راحت کودک شما می شود.

 

 

اطراف کودک خود سیگار و دود نباشد

 
 

سیگار کشیدن در دوران بارداری و در اطراف نوزاد پس از تولد، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد. اگر شما یا همسرتان سیگار می کشید، در اطراف کودک سیگار نکشید و هرگز در جایی که کودک می خوابد سیگار نکشید.

 

 

محیط امن برای خواب

 
 

امن ترین مکان برای خواب نوزاد در فضای امن خودش با تشک ایمن و تخت خواب ایمن است. کودک باید همیشه برای خوابیدن به پشت گذاشته شود و پاهایش در پایین تخت باشد.

 

تشک ایمن

سفت، مسطح، اندازه مناسب برای تخت ایمن شما، مطابق با استانداردهای موجود

 

ملافه ایمن
ملافه سبک وزن، محکم در داخل قرار گرفته و فقط تا قفسه سینه کشیده می شود

 

کیسه خواب ایمن
به خوبی در سراسر گردن و سینه، با بازوهای کودک بیرون

 

 

جای خواب کودک

 
 

نوزاد را در ۶ ماه اول در یک تخت امن در اتاق والدین یا مراقب خود بخوابانید. امن ترین مکان برای خواب نوزاد در فضای امن خودش است، در همان اتاقی که والدین یا مراقب بزرگسالشان در ۶ ماه اول هستند.

 
 

 

 

ثابت شده است که تغذیه با شیر مادر خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد.

 

برای خواب کودک، بگذاریم گریه کند تا به خواب برود؟

 

یک نوع آموزش خواب کودک، روش معروف فربر است که به آن «انتظار پیش‌رونده» نیز می‌گویند. هدف این است که به کودک خود بیاموزید چگونه خودش بخوابد و اگر شب بیدار شد هم همینطور.

ریچارد فربر، مدیر مرکز اختلالات خواب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون، این روش خواب نوزاد را توسعه داد. وی به والدین توصیه می‌کند که این آموزش را برای خواب نوزاد خود حداقل تا ۵ یا ۶ ماهگی کودک شروع نکنند. در اینجا مروری بر نحوه انجام آن وجود دارد:

 

کودک خواب آلود اما بیدار را در گهواره بگذارید. پس از اینکه به خواب رفت، از اتاق خارج شوید.

 اگر کودک گریه می‌کند، قبل ورود به اتاق چند دقیقه صبر کنید. مدت زمان انتظار به شما و کودک بستگی دارد. ممکن است بین ۱ تا ۵ دقیقه طول بکشد.

 وقتی دوباره وارد اتاق کودک خود شدید، او را آرام کنید. اما نباید کودک را در آغوش گرفته و بیش از ۲ یا ۳ دقیقه در آنجا بمانید، حتی اگر هنگام رفتن شما هنوز گریه می‌کند. دیدن صورت مادر برای اطمینان کودک از اینکه شما در همین نزدیکی هستید کافی است تا درنهایت خودش به خواب برود. 

 اگر به گریه ادامه داد، به تدریج مدت زمان انتظار را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر بار اول ۳ دقیقه صبر کردید، بار دوم ۵ دقیقه و پس از آن هر بار ۱۰ دقیقه.

 شب بعد، بار اول ۵ دقیقه، بار دوم ۱۰ دقیقه و بعد از آن هر بار ۱۲ دقیقه.

استفاده از این روش خواب نوزاد ممکن است در چند شب اول دشوار باشد. اما احتمالاً تا ۳ یا ۴ روز شاهد بهبود الگوی خواب کودک خود خواهید بود. بیشتر والدین در طی یک هفته شاهد بهبودی هستند.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.